IMG-LOGO

تفاوت اویل پمپ گیربکس اورجینال چری تیگو با تقلبی

بررسی اویل پمپ گیربکس تیگو اورجینال با تقلبی

اویل پمپ در موتور های احتراق داخلی روغن موتور را تحت فشار به قسمت های مختلف موتور که شامل بلبرینگ ها پیستون ها و میل بادامک است می رساند.

نقش اویل پمپ برای این قطعات تنها روانکاوی نیست بلکه به خنک کردن موتور نیز کمک می کند.

از آنجایی که قطعات متحرک موتور دچار سایش و یا اصطکاک می شوند.روغنکاری آن ها به منظور جلوگیری از آسیب رسیدن به آن ها و عدم قفل شدن سیستم امری ضروری می باشد.

اویل پمپ های مورد استفاده در خودرو ها به دو دسته تقسیم می شوند.

1.اویپ پمپ دنده ای. در این نوع از اویل پمپ ها دو چرخ دنده در کنار یکدیگر بر روی دو محور موازی قرار می گیرند. یکی از این دو چرخ دنده متحرک بوده و نیروی مورد نیاز حرکت خود را از محور پمپ که به میل سوپاپ و یا میل لنگ متصل است می گیرد و با حرکت خود دنده هرزگرد را به گردش در می آورد.

2.اویل پمپ روتاری. این نوع از اویل پمپ ها از نوع دنده ای پیشرفته تر بوده و طرز کار آن ها شبیه به نوع دنده ای بوده با این تفاوت که در اینجا به جای دو چرخ‌دنده از یکی استفاده می شود که در داخل روتور داخلی دوران دارد.

عملکرد اویل پمپ در خودرو

اویل پمپ روغن را در مدار روغنکاری به جریان در می آورد. این قطعه در حقیقت وظیفه روانسازی موتور را برعهده دارد.اویل پمپ معمولا در داخل بلوک سیلندر قرار گرفته و نیروی مورد نیاز خود را از میل سوپاپ یا میل لنگ دریافت می کند.انتقال نیرو جهت حرکت به این قطعه به سه طریق می باشد.

1.حرکت اویل پمپ از طریق چرخ دنده درگیر با میل لنگ

2.به حرکت در آوردن اویل پمپ از طریق چرخ و زنجیر چرخ

3.مستقیم سوار شدن اویل پمپ بر روی میل لنگ

با توجه به این که سرعت گردش اویل پمپ تابع دور موتور است. بنابراین با افزایش دور موتور فشار در مدار روغنکاری بالا می رود.که این عامل موجب بروز روغن سوزی خواهد شد. به همبن علت مدار روغنکاری مجهز به سوپاپ کنترل فشار می باشد.این سوپاپ وظیفه ثابت نگه داشتن فشار روغن در مدار را برعهده داشته و در صورتیکی فشار از حد لازم تجاوز کند نیرو فنر سوپاپ خنثی گردیده  و با حرکت پیستون به یک طرف مدار تحت فشار به مدار ورودی ارتباط پیدا کرده و فشار مدار ثابت می گردد.

در صورت استفاده از اویل پمپ نامرغوب و یا عدم توجه به معیوب بودن قطعه خسارات شدیدی ممکن است به خودرو وارد شود.اگر جریان روغن در خودرو با مشکل روبه رو شود در واقع می تواند شما را بر روی پرتگاه تخریب کامل موتور قرار دهد.

کارکرد صحیح این قطعه می تواند عمر موتور خودرو را افزایش دهد و این در حالی است که معیوب بودن و عدم تعویض به موقع آن می تواند باعث ایجاد خسارت و استهلاک سریع تر قطعات خودرو شود.

در هنگام خرید این قطعه بسیار باید دقت شود تا از قطعات اصل برای جایگزین کردن آن ها استفاده شود. جهت اطمینان از خرید قطعه با کیفیت و مناسب باید به موارد ذکر شده توجه شود.

تفاوت اویل پمپ اصل و اویل پمپ طرح. جدا از عمر مفید آن ها در کارایی نیز تاثیر گذار است.که بخش مهمی را محسوب می شود در گیربکس های سی وی تی به دلیل این که گیربکس های سی وی تی با فشار روغن کار می کنند. و با فشار روغن صفحات کلاچ و فولی ها به هم قفل و از هم دور می شوند. فشار اویل پمپ بسیار مهم است 

اگر که فشار اویل پمپ کم باشد باعث قفل نشدن درست صفحات و سایش آن ها روی هم می شود که باعث ایجاد پیلیسه و کثیف شدن روغن می شود.که این کثیفی ها می توانند کانال های روغن را کیپ کرده و باعث مختل شدن این قطعه می شوند.و یا می تواند فشار لازم را روی فولی ها ایجاد نکند و باعث هرزگردی زنجیر روی فولی ها و سایش و تخریب آن ها می شود. از این جهت با توجه به قیمت زنجیر و فولی ها و صفحات متوجه می شویم با استفاده از اویل پمپ طرح می توانیم کل گیربکس را در معرض تخریب قرار دهیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر از این قطعه و سایر

لوازم یدکی تیگو به سایت مراجعه نمایید.

 

 

آدرس: تهران – سه راه امین حضور،روبروی دیالمه، بین نمایندگی دوو اسنوا ، پلاک ۸۸.

تلفن: ۳۳۴۰۳۰۲۰ – 33162646

موبایل: 09120332186 – 09103406227

پست الکترونیک: info@peckanpart.ir

اینستاگرام: peckanpart

ساعات کاری: شنبه تا چهارشنبه (۹ الی ۱۹) – پنج شنبه ها (۹ الی ۱۵)

عضویت در خبرنامه
نماد های اعتماد ما
کلیه حقوق و امتیازات این وبسایت مربوط به شرکت پکن پارت میباشد.

Desgin by karsaznet.ir

View My Stats