IMG-LOGO

آشنایی با انواع فنر در خودرو

در این مقاله با انواع فنر به کاربردهشده در خودرو توضیحاتی ارائه می شود.و خصوصیاتی هر یک به طور مختصر توضیح داده میشود

آشنایی با آنواع فنر در خودرو

فنر ها و کمک فنر ها اجزایی جدا نشدنی از اعضای مستقل سیستم تعلیق به شمار می روند.کارایی کمک فنر و فنر خودرو با یک دیگر تکمیل شده و به تنهایی هیچ کارایی خاصی ندارند.

فنر در خودرو ضمت تحمل وزن خودرو ارتفاع آن را با سطح زمین نیز تنظیم می کند و ثابت نگه می دارد فنر با تنظیم این ارتفاع در تناسب با وزن خودرو و پستی بلندی های سطح به دفع ضربات نیز اهتمام می ورزد

وظایف فنر در سیستم تعلیق

1.دفع ضربات چرخ و جاده و ممانعت از انتقال آن ها به کابین

2.دفع نیروی وارده از چرخ ها و جاده و ممانعت از انتقال آن ها به اتصالات و مفصل های خودرو

3.پیشگیری از استهلاک اتصالات خودرو

4.کمک به کنترل راحت تر خودرو از طریق بالا بردن کشش آن

برای سیستم تعلیق خودرو ها از فنر های متفاوتی استفاده می کنند.از لحاظ جنسی به دو دسته فولادی و غیر فولادی تقسیم می شوند.

فنر های فولادی از فولادی هایی با آلیاژ منگنز و کروم و نظیر آن ها ساخته شده اند.

فنر های غیر فولادی نیز به فرم های لاستیکی روغنی و گازی استفاده می شوند.

1.فنر مارپیچی. نیرو های محوری را در امتداد استوانه ی فنر جذب می کنند. به این نوع فنر فنر لول نیز گفته می شود. فنر لول در سیستم‌های تعلیق مجهز به طبق به‌کار می‌رود چرا که توانایی انتقال نیروی کششی یا فشاری را ندارند. در مدل‌های قدیمی این فنرها مارپیچ ثابتی داشتند. به این معنی که قطر و ارتفاع حلقه‌های آن‌ها در طول فنر یکی بود. اما امروزه با  قطر مارپیچ متغیر یا قطر میل‌گرد متغیر به‌عنوان فنر مخروطی عرضه می‌شوند. به این ترتیب که قسمت وسط مفتول فنر مخروطی از دو سر آن قطورتر است و ضریب فنریت متغیری را پدید می‌آورد. زمانی که این نوع فنر فشرده می‌شود، مقاومت آن در برابر بیشتر فشرده شدن افزایش می‌یابد

از مزایای دیگر فنرهای مارپیچ این است که به هیچ تنظیمی نیاز ندارند و کم‌استهلاک هستند. هر چند از لحاظ تحمل وزن محدودیت دارند و احتمال ضعیف شدن‌شان نیز وجود دارد که این امر باعث بر هم خوردن تنظیم هندسی فنر، ارتفاع خودرو و فرسودگی تایرها و دیگر قطعات آن می‌شود

2.فنر شمسی خودرو. فنر برگی نیز نامیده می‌شود، از چند لایه شمش فلزی سوار شده بر هم استفاده می‌شود. فنر برگی معمولا در خودروهای سنگین، باری یا سواری‌های که اکسل یکپارچه دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد. چرا که این فنرها می‌توانند نیروهای عمودی، طولی و همچنین نیروهای عرضی را به‌خوبی تحمل کنند. به این معنی که ضربات وارده به بدنه از سوی چرخ‌ها و جاده، شتاب‌گیری و ترمزگیری‌های شدید و دور زدن یا وزش باد را به‌خوبی تحمل و دفع می‌کنند. طول لایه‌ها یا نوارهای فلزی فنر شمشی که روی هم قرار می‌گیرند متفاوت است اما معمولا دارای یک مرکز مشترک هستند که از آن برای اتصالش به بدنه و شاسی استفاده می‌شود. ضمن اینکه لایه‌های قوس ملایمی در وسط دارند. قطورترین بخش فنر که تعداد لایه‌های بیشتری هم دارد در مرکز آن است که بیشترین نیرو را نیز تحمل می‌کند

از مزایای فنر برگه ای می توان به موارد زیر اشاره کرد.

جذب و تحمل نیروهای طولی، عرضی و عمودی.1

کاهش قیمت تمام شده ی خودرو؛ زیرا با نصب فنر برگه ای دیگر نیازی به اهرم های متعادل کننده نیست.2

3.جایگزین شدن این فنر با میله ی ضد غلتش یا طبق می تواند علاوه بر انجام وظیفه ی فنر، وظیفه ی طبق یا میله ی موج گیر را نیز بر عهده داشته باشد

معایب فنر برگه ای

فضای زیادی را اشغال می کند.1

قیمت تمام شده ی فنر گران است.2

در اثر سایش لایه های فنر با یکدیگر، انعطاف فنر کاهش می یابد.3

3.فنر پیچشی خودرو. فنر پیچشی که از یک سمت به شاسی خودرو وصل و از سوی دیگر به طبق متصل است، از یک میله یک‌تکه فولادی تشکیل می‌شود. به فنر پیچشی تورشن‌بار یا میل موج‌گیر نیز گفته می‌شود. فنر پیچشی با وارد آمدن ضربه از سوی چرخ‌ها در خود می‌پیچد و نیروی فنری ایجاد می‌کند. در بیان ساده‌تر نحوه عملکرد فنر پیچشی به چلاندن پارچه‌ای خیس می‌ماند. فنر پیچشی در اکسل عقب سواری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. مزیت آن اشغال فضای کمتر و معضل آن خشکی سواری است. از فنر پیچشی گاهی به‌عنوان اهرم تعادل نیز استفاده می‌شود.

4.فنر پنوماتیکی. به این فنرها، گازی، بادی یا تناوبی نیز گفته می‌شود. در این نوع فنر از خاصیت تراکم‌پذیری هوا یا گازهای دیگر به‌جای قابلیت ارتجاعی فنرهای فولادی استفاده می‌شود. طی سال‌های اخیر فنرهای پنوماتیکی رواج بیشتری پیدا کرده‌اند. در واقع استفاده از آن‌ها پیشتر در خودروهای سنگین و باری بیشتر دیده می‌شد اما امروزه در خودروهای سواری نیز به‌دلیل نرمی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند

اجزای این فنر به‌طور دقیق‌تر عبارتند از

1.کمپرسور

2.کیسه هوایی

3.لوله های انتقال

4.رگلاتور تنظیم فشار

نکته مهم هوای ذخیره‌شده در این محفظه است که با تغییر وزن از طریق سوپاپ مخصوصی افزایش یا کاهش می‌یابد. میزان باد اضافه درون سیلندر را نیز کمپرسور مخصوص فنر تأمین می‌کند. وقتی که اهرم در جهت مخالف حرکت کند سوپاپ ورودی بسته و سوپاپ خروجی باز می‌شود در این موقع باد کیسه فنر تا حدی خالی می‌شود که اهرم در حالت وسط قرار بگیرد

برای کسب اطلاعات بیشتر از لوازم یدکی جیلی می توانید به سایت مراجعه نمایید.

آدرس: تهران – سه راه امین حضور،روبروی دیالمه، بین نمایندگی دوو اسنوا ، پلاک ۸۸.

تلفن: ۳۳۴۰۳۰۲۰ – 33162646

موبایل: 09120332186 – 09103406227

پست الکترونیک: info@peckanpart.ir

اینستاگرام: peckanpart

ساعات کاری: شنبه تا چهارشنبه (۹ الی ۱۹) – پنج شنبه ها (۹ الی ۱۵)

عضویت در خبرنامه
نماد های اعتماد ما
کلیه حقوق و امتیازات این وبسایت مربوط به شرکت پکن پارت میباشد.

Desgin by karsaznet.ir

View My Stats