شرکت جیلی در سال 2009 استارت کاری خود را به عنوان یک کمپانی خودروساز زد، ابتدا با خرید تجهیزات نصب و مونتاژ قطعات خودرو از شرکت فوجی ژاپن یک خط تولید کامل را برای خودروهای تولیدیاش دست و پا کرد که تمامی این دستگاهها و روباتها در فرایند ساخت خودروهای جیلی دست دارند و محصول نهایی هم یک خودرو با کیفیت بالا محسوب میشود
این کمپانی نام خود را چون جیلی-جیلی امگرند7 بر سر زبان ها انداخت.کمپانی جیلی سال های زیادی است که محصولات خود را به ایران صادر می کند.جیلی امگرند7 یک سدان خانوادگی متوسط بود که با امکانات قابل قبول و عملکرد موتور خوبی که داشت توانست دل خانواد های ایرانی را به دست آورد.
در یک برهه زمانی کوتاه واردات این خودرو بنا به دلایلی متوقف شد. اما در سال 97 جیلی بازهم مثل قبل قدرتمند ظاهر شد و با ورود خود توجهات زیادی را به سمت سدان جدید خود یعنی جیلی
GC6 الیت جلب کرد
خودروی جیلی امگرند هم مثل سایر برندهای چینی از قوای محرک برندهای معروف ژاپنی بهره میبرد که قوای محرکه استفاده شده در این خودرو بر پایه پیشرانهای مشترک با تویوتا کرولا نسل قبل (2008 ورژن آلتیس) است و ازاین لحاظ میتوان گفت که جیلی امگرند پیشرانه خوب و بیدردسری دارد و در تستهایی که در گرمای بالای 60 درجه سانتیگراد و همینطور سرمای منفی 18 درجه سانتیگراد با این خودرو داشتهایم، این پیشرانه بهترین عملکرد را داشته و کاملا پاسخگوی نیازهای راننده بوده است. در ادامه میتوان گفت که موتور این خودرو به راحتی از پس جثه 1280 کیلوگرمی جیلی امگرند برمیآید و طی چندین تست شتاب که جهت به دست آوردن شتاب صفر تا 100 این خودرو انجام دادیم، به عددی کمتر از 5/9 ثانیه نتوانستیم دست پیدا کنیم. موتور این خودرو مجهز به سیستم زمانبندی متغیرسوپاپ و همچنین دارای زنجیر تایم
برسی موتور خودرو جیلی
بر اساس آزمایشهای انجامشده برای محاسبه میزان مصرف سوخت این خودرو در جاده پس از آزمایش بلندمدت به عدد 6 لیتر در 100 کیلومتر رسیدیم و مصرف شهری آن نیز چیزی حدود 9 لیتر در100 کیلومتر بود. مصرف ترکیبی با رانندگی استاندارد نیز عدد 7.5 لیتر در 100 کیلومتر را نشان میدهد. لازم به ذکر است که سیستم تعلیق عقب این خودرو نیز از نوع یکپارچه بوده و جای یک سیستم تعلیق جداگانه برای عقب این خودرو خالی است که این مورد با توجه به قیمت پایین خودرو نسبت به سایر رقبا قابل چشمپوشی است ولی با همه این شرایط و فقدان سیستم کنترل پایداری در این خودرو هندلینگ جیلی امگرند خیلی خوب و مثالزدنی است و در سر پیچها و هنگام عکسالعملهای ناگهانی این خودرو عملکرد خوب و بینقصی را از خود به نمایش میگذارد.
البته گلایههایی هم از طرف برخی خریداران این خودروها در رابطه با کوبش فنرها و صداهای عجیب و غریب کمکها در هوای سرد زمستان وجود دارد که طی تست انجام شده کوبشهای این خودرو از سراتو نسل قبل بهتر ارزیابی شده است و از لحاظ نرمی جیلی را میتوان در حد خودرو رنو مگان دانست و در رابطه با صداهای عجیب کمک فنرهای این خودرو میشود گفت این صداها در دمای منفی 5 درجه سانتیگراد به گوش میرسد
جیلی با وجود درانندگی در جادههای ناهموار و همینطور دستاندازهای مختلف شهرای ایران، عملکرد خوبی در حفظ آرامش اتاق داشته که نشاندهنده کیفیت بالای ساخت این خودرو است که البته اصلیترین دلیل آن عدم دستکاری در خطوط تولید مونتاژ ایران و واردات به صورت کامل است
مدلهای واردشده این خودرو توسط جیلران موتور در نمونههای سدان و هاچبک و با سال ساخت 2013 و 2014 با تریم طوسی هستند که بعد از یک سال و حدود 40 هزار کیلومتر کارکرد شاهد پوستپوستشدن تدریجی چرم صندلیهای جلو به دلیل استفاده بیشتر به نسبت صندلیهای عقب این خودرو بودیم و نشانههایی از این مورد هم در فرمان و کنسول چرم این خودرو مشاهده کردیم که این تغییرات بعد از 20 هزار کیلومتر کارکرد کاملا مشهود بود. ابتدا تریم طوسی صندلیها متمایل به رنگ زرد شده و سپس بعد از آن در 40 هزار کیلومتر به بالا شاهد پوستپوستشدن قسمتهای چرمی این خودرو که با بدن افراد اصطکاک داشت، بودیم و میتوان گفت که در کیلومترهای بالاتر نمیتوان به چرم استفاده شده در خودرو اطمینان کامل داشت و همچنین رنگ این خودرو از کیفیت بالایی برخوردار نیست و میتوان برچسب متوسط را از لحاظ کیفیت رنگ بدنه روی این خودرو چسباند که چندین مورد از ضعفهای آن را در خودرو مورد آزمایش و خودروهای دیگر شاهد بودیم
سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک این خودرو در گرمای 60 درجه سانتیگراد و همینطور سرمای منفی 18 درجه سانتیگراد سیستم تهویه اتوماتیک این خودرو بهترین عملکرد را داشت و سیستم بخارزدایی آن هم خیلی خوب و بدون نقص انجام وظیفه میکرد و در مجموع از عملکرد آن راضی کننده بوده است
سیستم صوتی این خودرو به 6 بلندگو در مجموع که شامل 4 باند و 2 تیوتر میشود، مجهز است و در طول دوره آزمایش بلندمدت عملکرد خوبی را از آن شاهد بودیم. از آنجایی که این سیستم صوتی به نمایشگر 6.5 اینچی نیز مجهز است، فایلهای تصویری با کیفیت خوبی به نمایش درمیآمدند
بررسی دوره تعویض تجهیزات فنی کاربردی
در بخش دیسکوصفحه کلاچ در مقایسه با برخی خودروهای همرده، زمان تعویض کمی زودتر از موعد میانگین رقبا، فرا رسید. با این حال عملکرد سیستم انتقال قدرت (گیربکس) این خودرو کاملاراضیکننده است و مانند سایر برندهای چینی شاهد ضعف در گیربکس دندهای این خودرو نبودیم و موتور خودرو نیز همچنان مانند روز نخست نرم و بدون سر و صدای اضافی به کار خود ادامه میدهد
طی تستهای انجام شده در سال های اخیر متوجه استفاده از برندهای خوب در سیستمهای این خودرو شدیم که میتوان به ECU این خودرو که ساخت شرکت دلفی آمریکا، سیستمهای الکترونیکی آن که برای شرکت زیمنس آلمان، سیستمهای انژکتور و سیستم ترمز بوش ورژن 8.1، چراغهای ساخت ولئو فرانسه، صندلیهای لییر آمریکا، باتری وارتا آلمان، شیشههای سنت گوبیان فرانسه، سانروف هلندیا و بسیاری دیگر از تجهیزات خوب و با کیفیتی که در این خودرو به کار رفته است، اشاره کرد و همه اینها در کنار ایمنی بالای این خودرو که در موسسه تست ایمنی خودرو در اروپا(EuroNCAP) موفق به دریافت 4 ستاره ایمنی شده است را قرار داد تا بتوان جیلی امگرند7 را به عنوان تنها خودرویی که در این رنج قیمت سرشار از ایمنی، آپشن، سواری نرم و راحت، صندوق عقب بسیار جادار، طراحی خوب و گارانتی 5 ساله است، نام برد
مزایای و معایب جیلی
*نکات مثبت
1.کابین نسبتا جادار و راحت
2.صندوق عقب بسیار جادار
3.ایمنی مناسب
4.ظاهر جذاب تر نسبت به اکثر رقبای داخلی
*نکات منفی
1.شتاب و حداکثر سرعت نه چندان مهیچ
2.سیستم فنر بندی نسبتا خشک
3.کمبود نسبی قطعات یدکی به خصوص در شهر های دور دست