توضیحاتی راجبه گیربکس جیلی
گیربکس بخشی از سیستم انتقال قدرت خودرو است که طی ان مقدار قابل تنظیمی از نیروی دورموتور با استفاده از چرخ دنده های سرتاسر گیربکس و با سرعت و قدرت قابل کنترل به چرخ های اتومبیل انتقال می یابد.جیلی موتورز در خودروهای خود از دو نوع گیربکس دنده ای و اتومات استفاده کرده است
بخش اصلی سیستم انتقال دهنده شامل کلاچ-دیفرانسیل و جعبه دنده می شود به جعبه دنده گیربکس نیز گفته می شود
1کلاچ باعث توقف انتقال نیرو به گیربکس می شود که در گیربکس های دنده ای تشکیل شده است از مجموعه فلایویل و دیسک و صفحه است و در گیربکس های دنده ای از توربینی یا فلایویل های فنری برای کلاچ گرفتن استفاده می شود
2.دیفرانسیل اخرین مجموعه انتقال نیرو قبل از چرخ ها است.هیچ تغییری در میزان قدرت وارد شده ایجاد نمی کند و تنها وظیفه ی انتقال قدرت گیربکس به چرخ ها و هماهنگی سرعت چرخ های چپ و راست را در پیچ ها انجام می دهد گیربکس های جیلی سواری و گیربکس جیلی شاسی بلند از مدل گیربکس های دیفرانسیل جلو هستند.مجموعه دیفرانسیل داخل مجوعه گیربکسشان قرار دارد
گیربکس به راننده اجازه کنترل خودرو در سرعت های مختلف را می دهد و همچنین از طریق گیربکس می توان بدون بالا بردن دور موتور به سرعت دلخواه رسید.توجه به حفظ و سلامت گیربکس در اولویت نگهداری خودرو است
در جیلی های موجود در ایران فقط گیربکس های تک دیفرانسیل و دیفرانسیل جلو استفاده شده که از گیربکس دنده ای خودرو های جیلی سواری وامگرند7 و هاچبک یورو4و5 و گیربکس سی وی تی
در خودرو های جیلی سواری یورو چهار و پنچ در خودروی جیلی شاسی بلند درایکس7 استفاده شده است وامگرند7
گیربکسAT
گیربکس های دنده ای جیلی دارای قطعات و اجزای گوناگونی می باشد از جمله پوسته گیربکس-دسته دنده-دنده برنجی-میل ماهک-کاسه نمد یا عایق نشت-کشویی دنده وچرخ دنده های گیربکس که اجزای مهم ان محسوب می شوند.چرخ دنده ها بر اساس نوع گیربکس در شکل و اندازه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند
درگیربکس دنده ای نیاز به درگیر کردن کلاچ با موتور که با فشار به پدال ان توسط راننده صورت می گیرند دارند.تعویض دنده ها توسط راننده به وسیله دسته دنده انجام می شود.خودروهایی که از سیستم گیربکس معمولی استفاده می کنند مقدار نیرو انتقال یافته باید توسط راننده تنظیم شود
گیربکس های دستی به دو نوع تقسیم می شوند1.گیربکس های ترتیبی غیر سنکروریزه 2.گیربکس های غیرترتیبی سنکروریزه
شتاب گیری و تعویض به موقع دنده در صورت اگاهی راننده در گیربکس های دستی نسبت به گیربکس های اتوماتیک بهتر است
گیربکس اتوماتیک جیلی امگرند خودروهایی که گیربکس اتوماتیک دارند هیچگونه احتیاجی به پولی و کلاچ ندارند و تعویض دنده دستی ندارند
مجموعه گیربکس های اتوماتیک سنسورها و مدارهای الکترونیکی حساسی دارند و موتور شویی برای انها توصیه نمی شود.در خودروهایی که از گیربکس اتوماتیک بهره می برند صفر تا صد وظیفه گیربکس برعهده خود گیربکس است
برای اسایش و رانندگی راحت می توان از مزیت های گیربکس اتوماتیک این چنین گف 1حذف نقش راننده در تعویض دنده 2شوک ناشی از تعویض دنده 3ریپ زدن خودرو و نیز حذف می شود 4شتاب گیری خودرو بهبود یافته 5میزان مصرف سوخت کاهش می یابد
ایرادهای گیربکس اتوماتیک تاخیر در تعویض دنده عمر انها به نسبت گیربکس های دستی کمتر بوده و احتمال خرابی ان بیشتر است
انواع گیربکس های اتوماتیک1گیربکس های سیاره ای 2گیربکس سیستم انتقال متغییر وابسته 3گیربکس نیمه اتومات 5 گیربکس استپ ترونیک 6 گیربکس اس ترونیک 7 گیربکس دو کلا
.CVT
سیستم انتقال متغییر پیوسته برای تعویض دنده ها به جای چرخ دنده های فولادی که در گیربکس های اتوماتیک یافت می شود از تسمه و قرقره استفاده می کند.عمل تعویض دنده را به صورت یک پارچه انجام می دهد انتقال نیرو توسط دو مخروط و یک تسمه فلزی پلیمری که مخروط ها را به هم متصل می نمایند صورت می گیرد
.AT
متداول ترین نوع گیربکس های اتوماتیک در خودرو هستند.انتقال قدرت از طریق مجموعه چرخ دنده های خورشیدی سیاره ای صورت می گیرد.دارای سیستم کنترلی و سیستم کلاچ ان هیدرولیکی است
.SAT
گیربکس نیمه اتومات نیز به ان گفته می شود از یک کلاچ معمولی و سیستم تنظیم دنده استفاده می کند.عمل تعویض دنده را با استفاده از سنسورها عملگرها پردازنده ها و فناوری پنوماتیک به صورت اتوماتیک انجام می دهد
اس ترونیک.
ترکیبی و دوکلاچه است که قابلیت تعویض دستی دنده را به راننده می دهد.از دو کلاچ برای تعویض سریع دنده استفاده می کند
استپ ترونیک.
یک گیربکس شش سرعته خاص است که تعویض دنده هم به صورت دستی و هم اتوماتیک قابل انجام است.سیستم کنترلی در این گیربکس به صورت تمام الکترونیک و با چندین سنسور داخلی انجام می گیرد
.DCT
راندمان انتقال قدرت بالا می باشد این نوع گیربکس شامل دو گیربکس مستق برای دنده های زوج و فرد می باشد